Wszystkie Tematy Pomocy/Rozwiązania i informacje ogólne/Poradniki techniczne

Jak sprawdzić czy karta graficzna wspiera technologie pixel i vertex shader oraz z jaką wersją pakietu DirectX jest zgodna

Oskar Laskowski
opublikował(a) to 10 lipiec 2012 12:45

Co to jest Pixel Shader, Vertex Shader i Transform & Lighting

  1. Pixel Shader (jednostka cieniowania pikseli) - pozwala na szybkie obliczanie kolorów każdego piksela renderowanego obrazu. Uzyskana barwa jest składową wyników obliczeń Vertex Shadera, analizy parametrów tekstury oraz funkcji opisującej efekt specjalny jak mgła, przezroczystość czy stopień odbicia światła.  
  2. Vertex Shader (jednostka cieniowania werteksów) - służy do wykonywania przekształceń geometrycznych renderowanego obrazu na podstawie informacji opisujących werteksy.  
  3. Werteks - wierzchołek trójkąta. Z trójkątów składają się renderowane obiekty budujące scenę 3D.  
  4. Transform & Lighting - TnL to operacje przetwarzania położenia, kształtu i oświetlenia przedmiotów, z których składa się obraz w grafice trójwymiarowej. Zwykle wykonywane są przez procesor komputera. 

Poniższa tabelka prezentuje obsługę danej wersji technologii w konkretnej wersji pakietu DirectX  

Wersja DirectX   Pixel Shader   Vertex Shader 
8.0  1.0, 1.1  1.0
8.1  1.2, 1.3, 1.4  1.1
9.0  2.0  2.0
9.0a  2_A, 2_B  2.x
9.0c  3.0  3.0
10.0  4.0  4.0
10.1  4.1  4.1
11  5.0  5.0

W jaki sposób mogę sprawdzić jakie technologie obsługuje moja karta graficzna?

Technologie które wspiera twoja karta graficzna możesz ustalić za pomocą programów diagnostycznych takich jak na przykład GPU-Z.

  1. Pobierz program GPU-Z
  2. Uruchom program klikając na nim dwukrotnie lewym przyciskiem myszy.
  3. W polu oznaczonym jako "Name" znajdziesz nazwę posiadanej karty graficznej

    (na poniższym rysunku zostało ono oznaczone czerwoną ramką)

    card_gpu.jpg

     

  4. W polu "DirectX Support" znajdziesz informacje o zgodności twojej karty graficznej z daną wersją pakietu DirectX oraz o obsługiwanej technologii.
    (na poniższym rysunku zostało ono oznaczone czerwoną ramką)

    dxversion_gpu.jpg

     


Objaśnienie: 
DirectX Support: 9.0c / SM3.0

  1. 9.0c - zgodność karty graficznej z pakietem DirectX 9.0c
  2. SM3.0 - obsługa technologii Pixel Shader 3.0
 

Wyjątek stanowią zintegrowane karty graficzne INTEL, SIS czy VIA

 

Wykaz kart graficznych 

Poniższa tabela przedstawia popularne na naszym rynku karty graficzne.

Nazwa

ShaderModel

Open GL

DirectX

NVIDIA

     

seria GeForce 2

TnL

b/d

DirectX 7.0

seria GeForce 256 DDR oraz SDR

TnL

b/d

DirectX 7.0

seria GeForce 3 oraz 3Ti

1.1

1.4

DirectX 8.0 / 8.0a (Ti)

seria GeForce 4 MX

TnL

1.2

DirectX 7.1

seria GeForce 4 Ti

1.1 / 1.3

1.4

DirectX 8.1

seria GeForce PCX 5***

2.0

1.5

DirectX 9.0

GeForce FX 5200-5600 oraz 5800

2.0

1.5

DirectX 9.0

GeForce FX 5700; 5750; 5900; 5950

2.0+

1.5

DirectX 9.0b

seria GeForce 6***

3.0

2.0

DirectX 9.0c

seria GeForce 7***

3.0 / 3.0+

2.0

DirectX 9.0c

seria GeForce 8***

4.0

2.1

DirectX 10

seria GeForce 9***

  
4.0 2.1 DirectX 10

seria GeForce 100

4.0 2.1 DirectX 10

seria GeForce 200

4.0 3.0/3.1 DirectX 10/DirectX 10.1

seria GeForce 300

4.0 3.3 DirectX 10/DirectX 10.1

seria GeForce 400

5.0 4.4 DirectX 11

seria GeForce 500

5.0 4.4 DirectX 11

seria GeForce 600

5.0 4.4 DirectX 11

seria GeForce 700

5.0 4.4 DirectX 11
 

ATI

     

Radeon 256 DDR oraz SDR

TnL

b/d

DirectX 7.0

seria Radeon 7***

TnL

b/d

DirectX 7.0

Radeon 8500 oraz 8500 PRO

1.1 / 1.4

1.4

DirectX 8.1

Radeon 9000 - 9250

1.1 / 1.4

1.4

DirectX 8.1

Radeon 9500 - 9800

2.0

1.5

DirectX 9.0

Radeon X300 - X600

2.0

1.5

DirectX 9.0

Radeon X700 - X850

2.0b

1.5+

DirectX 9.0b

Radeon X1050

2.0

1.5

DirectX 9.0

Radeon X1300 - X1950

3.0

2.0

DirectX 9.0c

seria Radeon HD 2***

4.0

2.1

DirectX 10+

seria Radeon HD 3***

4.1

3.3

DirectX 10.1

seria Radeon HD 4***

4.1

3.3

DirectX 10.1

seria Radeon HD 5***

5.0 4.1 DirectX 11

seria Radeon HD 6***

5.0

4.1

DirectX 11

seria Radeon HD 7***

5.0

4.2

DirectX 11/ 11.1

seria Radeon HD 8***

5.0

4.3

DirectX 11/ 11.1

seria Radeon Rx 2**

5.0

4.3

DirectX 11/ 11.2

 

Matrox1

         

Matrox Mil G400

TnL

b/d

DirectX 7.0

Matrox Mil G450 oraz G550

TnL

b/d

DirectX 7.1

Matrox Parhelia 512

2.0 /1.3

b/d

DirectX 8.1

       

Intel1

     

GMA 900 (910GL, 915G, 915GL, 915GV, 915GM)

2.0

1.4

DirectX 9.0

GMA 950 (945G, 945GU, 945GM, 945GZ )

2.0

1.4

DirectX 9.0

GMA 3000 (946GZ, Q963, Q965)

2.0

1.4

DirectX 9.0

GMA 3100 (G31, G33, Q33, Q35)

2.0

1.4

DirectX 9.0

GMA X3000 (G965)

3.0

1.5

DirectX 9.0

GMA X3100 (GM965, GL960)

4.0

1.5

DirectX 10+

GMA X3500 (G35)

4.0

2.0

DirectX 10+

Intel HD

4.0

  DirectX 10

Intel HD 3000/2000

4.0

 

DirectX 10.1

Intel HD 4000/2500

5.0

 

DirectX 11

Intel HD 5000

5.0

 

DirectX 11

 

S3 Graphics1

     

S3 UniChrome oraz UniChrome PRO

TnL

b/d

DirectX 7.0

S3 GammaChrome S18

2.0

b/d

DirectX 9.0

S3 Delta Chrome S8

2.0+

1.3

DirectX 9.0b

S3 Chrome S25 oraz S27

2.0+

b/d

DirectX 9.0b

         
         

1Wymienione karty graficzne Matrox, Intel oraz S3 Graphics nie wspierają technologii pixel i vertex shader sprzętowo, technologie te wspierane są poprzez emulację programową.

 

Niestety w przypadku emulacji programowej powyższych technologii prawidłowe ich wspieranie w aplikacjach uzależnione jest w dużej mierze od sterowników dostarczanych przez producenta danego układu graficznego.

 

Nie możemy tym samym zagwarantować prawidłowego działania gier wymagających technologii pixel i vertex shader na powyższych zintegrowanych kartach graficznych.

 

 
Komentarze do tematu są zablokowane